Friday, July 2, 2010

SAKIT

Sakit hati bila pokok yang kita jaga elok-elok terkena penyakit atau mempunyai masalah.. Nak dijadikan cerita dua hari lepas balik dari kerja tergerak lah pulak hati ni nak membelek-belek seedling phal... Mengucap panjang aku bila tengok ada satu seedling phal ni yg daunnye dah kene makan sesuatu... berlubang2 daunye. mula-mula suspect siput atau kumbang tp belek punya belek nasib baik aku tak terpegang ulat bulu yang agak besar lah jugak sedang berlindung di bawah daun. Kalu tak satu badan lah jawabnya aku kegatalan. Apa lagi aku ambil ulat bulu tu dan letak atas lantai, baca bismillah, nah kau....... aku lenyek le ulat bulu tu pakai selipar.

Petang semalam pulak bila aku tengok seedling phal yang daunnya kene makan ulat bulu tu jadi macam seakan melecur (mungkin bisa jugak ulat bulu tu.... kalau aku kene mesti tak tau nk cakap apa). Untuk mengelakkan daripada berkemungkinan ia merebak ke seluruh pokok aku terus potong daunnya.

Seedling phal.



Bahagian hujung daun yg seakan melecur... bahagian tengah yang berlubang akibat dimakan ulat bulu.




Lepas aku potong daun yg sakit....


No comments:

Post a Comment