Wednesday, July 21, 2010

DIY ORCHID MOUNTING

Ni aku nak share sikit macam mana nk menDIY tepek orkid pada kayu.

Peralatan yang diperlukan:-
1) Pokok sasaran (untuk DIY ni aku menggunakan spesis phalaeonopsis)
2) Kayu (tak kisah la kayu apapun asalkan kayu tu boleh tahan lama daripada mereput). Tapi aku menggunakan kayu rambutan... 
3) Sphagnum moss.
4) Tali pancing. Kenapa aku guna tali pancing? nape tak gunakan tali rafia ke, tali pinggang ke.. huhuhu sebabnya tali pancing kan transparent...so, tak berapa nampak la kesan ikatan tu... nampak cantik aje....
5) Dawai (cari jenis yang susah nak berkarat) Dawai ni nanti dugunakan untuk gantungkan katu tu la....
6) Gunting, cutter dll yang perlu....

Proses kerja:-
1) Pokok sasaran dari spesis phalaeonopsis dipilih.

2) Kayu dipotong mengikut ukuran yang bersesuaian. kiranya ikut selera masing-masing la ye.. dinasihatkan korang pilih la jenis kayu yang baik dan tahan lama.... aku memilih kayu rambutan.

3) Tepekkan pokok pada kayu dan letakkan sedikit moss yang telah dilembabkan (tujuannya adalah untuk memastikan kelembapan dapat dikekalkan untuk siraman yang berikutnya). Ikat menggunakan tali pancing sekemas yang mungkin... 



Cuma korang lihat betul2... kalau dilihat dalam jarak dekat baru korang perasan tali pancing tu.... tapi kalau korang nak guna tali lain pun boleh... tak salah.

4) Lepas dah selesai semua kerja-kerja diatas, korang pasangkan lah dawai untuk senang menggantung nanti.

5) Taaaadaaaaa... nilah hasilnya.....




















No comments:

Post a Comment